Girona aposta per un espectacle interdisciplinari mentre els teatres de Barcelona encara s'estan decidint
Salvador Espriu és un dels protagonistes de l'A pas de poetes d'enguany, el cicle de poesia que produeix anualment l'Escola Municipal d'Humanitats de l'Ajuntament de Girona. A partir de diferents disciplines artístiques, com la música o el teatre, la iniciativa pretén acostar l'obra de l'autor al públic mitjançant el treball d'artistes locals. Aquest any, s'ha comptat amb un pressupost de 10.124 euros, una petita part procedent de l'Ajuntament i l'altra de la implicació de diversos creadors gironins. La poetessa local Rosa Font i Edgar Allan Poe són els escriptors que l'oferta del 2013, amb un espectacle mensual de febrer a abril.
Salvador Espriu és un dels protagonistes de l'A pas de poetes d'enguany, el cicle de poesia que produeix anualment l'Escola Municipal d'Humanitats de l'Ajuntament de Girona. A partir de diferents disciplines artístiques, com la música o el teatre, la iniciativa pretén acostar l'obra de l'autor al públic mitjançant el treball d'artistes locals. Aquest any, s'ha comptat amb un pressupost de 10.124 euros, una petita part procedent de l'Ajuntament i l'altra de la implicació de diversos creadors gironins. La poetessa local Rosa Font i Edgar Allan Poe són els escriptors que l'oferta del 2013, amb un espectacle mensual de febrer a abril.
L'Auditori de La Mercè (Girona) va acollir ahir a la nit la primera de les representacions del cicle, amb un espectacle literari de creació al voltant de la poesia de Salvador Espriu. L'actriu Sara Ditera va interpretar un total de tretze poemes extrets de les obres Cementiri de Sinera (1946), Les cançons d'Ariadna (1949), El caminant i el mur (1954), Final del laberint (1955) i La Pell de Brau (1960). Tot plegat, posant-se en el paper de l'Esperanceta Trinquis, una rodamón que vivia a Arenys de Mar en la mateixa època que Espriu, i a qui l'autor fa aparèixer en diverses de les seves obres. Ditera va actuar amb l'acompanyament musical de Sara Parès i va servir-se d'un espai escènic molt particular -"fet amb trastos i brossa"- dissenyat per Marc Bernatallada, qui també esdevé un rodamón a la representació. Aquest acte s'emmarca en l'A pas de poetes 2013, que va inaugurar-se dijous passat amb una conferència de la professora Mita Casacuberta, qui també va escollir els poemes que van recitar-se ahir a dalt de l'escenari. La coordinació d'enguany va a càrrec de Meritxell Cardellach i Joan Vilajoana.
Amb més d'una setantena d'espectadors, aquest particular cicle de poesia gironí -que celebra el seu desè aniversari- es reafirma com una data d'interès pels amants de la literatura. Entre el públic, per exemple, Ignasi Sant explicava que segueix A pas de poetes cada any, i que n'és sobretot partidari pel fet que acosta la poesia a la gent d'una manera diferent, no només a través d'una sensació de l'oïda, sinó també de la vista. L'organització, per la seva banda, assegura que ja des de l'any 2007 el cicle s'ha consolidat, "sobretot pel que fa a públic i línia de treball". Entre els noms insignes que han estat protagonistes d'edicions anteriors, destaquen Joan Maragall (2011) o Luis Cernuda (2010). És possible que l'espectacle d'ahir a la nit, que requeria un pagament de 7 euros, itineri arreu de l'Estat, però segons la responsable de l'Escola Municipal d'Humanitats, Glòria Granell, "encara no hi ha cap conveni concretat en ferm". En ocasions anteriors, les funcions han viatjat a Granollers, Olot i als CaixaForum de Palma de Mallorca o Madrid.
Entre l'oferta teatral relacionada amb l'Any Espriu, hi ha una obra encara per determinar al Teatre Lliure, ja de cara al proper hivern. Al Teatre Nacional de Catalunya també s'està treballant en la programació de la temporada 2013/2014 sota la direcció de Xavier Albertí, futur director artístic de la institució i membre destacat de l'Any Espriu, ja que va organitzar-ne l'obertura institucional. Tanmateix, la possible presentació d'un espectacle relacionat amb l'autor, segons s'apunta des del teatre, "no es farà pública fins a l'estiu". La cita dramatúrgica més propera cau a Banyoles, el 15 de febrer, amb una aproximació als millors contes de l'escriptor titulada Els ninots estrambòtics del doctor Ripseu. El teatre també arribarà a les escoles, amb adaptacions d'obres d'Espriu per part d'estudiants dels cicles obligatoris de l'ensenyament.
Meritxell Vilamala
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada